Hilda Ekeroth — evig kropp i upplösning fetish och fossil

En sommarutställning tillsammans med Anna Törrönen på Skantzen i Hallstahammar som öppnar på Sveriges nationaldag

‼️ Vernissage torsdag 6 juni kl 13:00
Öppettider: Tisdag - söndag kl. 12-16
Pågår 6 juni-18 aug på Skantzen i Hallstahammar

Konstfrämjandet Västmanland presenterar i samarbete med Ekomuseum Bergslagen konstverk av Anna Törrönen och Hilda Ekeroth på Skantzen i Hallstahammar. Här kan du ta del av Hilda Ekeroths del av utställningen.

‼️ Läs pressmeddelandet här


Hilda Ekeroth - evig kropp i upplösning fetish och fossil

Fotograf Hilda Ekeroth 2024

Fossiler från tiden då livet först uppstod, vilar på altaret i kapellet på Skantzen. Stromatoporoidéer är massiva kalkskelett som vuxit fastsittande på hårt underlag. Fossilerna är lämningar från prekambrium, svampdjur som tillhör den mest primitiva flercelliga djurgruppen och de viktigaste revbyggande organismerna. Stenarna är rester från kalkproduktionen på Gotland som är omstridd och bland annat hotar grundvattennivåerna på ön, men som fortfarande pågår. Stromatoporoidéer är så hårda att de förr inte brändes upp i kalkugnarna och därför är de lätta att finna på ön och har ofta blivit till byggmaterial eller stenläggningar.

Landskapsmålningen är ett klassiskt format, en tillfällig avbildning av en plats, den resandes blick, ett utsnitt av en subjektiv upplevelse av ett sammanhang.

En teckning utförd i olja i stort format på segelduk är tredje delen i projektet, en anteckning, med text- och skissfragment.

Verken insisterar på relationer mellan platser som existerar samtidigt eller vid olika tider.

Verken kan ses som membran och lämningar, upprepningar som insisterar på deroute; på tankens, blickens och kroppens rörelse åt sidan, mellan, genom, åt ett annat håll. En taktändring, ett fall. Disruptiv betyder omvälvande, omstörtande, avbrott, upplösning och söndring. En stilla disruptivitet är ett mjukt motstånd, en lätt störning, ett skav; fragment och kilar som lockar en blick åt sidan.

Citat “Fetish and Fossil” av Laura U Marks

“Fetishes and fossils, then, are two kinds of objects that condense cryptic histories within themselves and that gather their peculiar power by virtue of a prior contact with some originary object. Fetishes and fossiles are nodes, or knots, in which historical, cultural, and spiritual forces gather with a particular intenstity. They translate experience through space and time in a material medium, encoding the histories produced in intercultural traffic”.


Hilda Ekeroth (f.1979) bor och arbetar i Uppsala. Hon är utbildad på Det Kongelige Danske Kunstakademi, MFA 2011. Hon arbetar i egna och samarbetsprojekt i Sverige och internationellt. Hilda Ekeroth arbetar med måleriet i relation till material och en samtida kontext, hennes arbete är ofta platsrelaterat.


Kira Carpelan har skrivit en essä i relation till Anna Törrönen, Hilda Ekeroth och Ida Lindgren & Isabelle Engman Bredvik arbeten i The Risk of Collapse.

Läs den här

Visa alla